Снимци београдских фоторепортера 1930-1941 – из Збирке Светозара Грдијана
Музеј града Новог Сада домаћин је изложби ОГЛЕДАЛО ИСТОРИЈЕ, коју је поставио Музеј града Београда. Аутор изложбе је Дарко Ћирић, музејски саветник Музеја града Београда.
Изложба и пратећа публикација су представиле једну од највећих фотографских колекција, која чини важан део српског фотографског наслеђа. Аквизицијом из 1971. године, када је од Катице Грдијан откупљена заоставштина њеног покојног супруга, предратног фоторепортера Светозара Грдијана, у Музеј града Београда стигла је колекција од око 11.000 изворних негатива, професионалних фотографских снимака, насталих, осим неколико изузетака, током четврте деценије 20. века.
Колекција Светозара Грдијана илуструје турбулентну деценију током које се, под маском државног, националног и политичког јединства, са зебњом прате наговештаји драме која ће кулминирати избијањем Другог светског рата.
Изложба и каталог представљају избор репрезентативних репортерских фотографија подељених у шест тематских целина: краљевска породица, политика, догађаји, друштво, град и спорт.
Ниво професионалне одговорности и ненаметљива лакоћа достизања истовремено највиших стандарда информативне, техничке и уметничке форме, представљају Светозара Грдијана као поузданог аутора историјске документарне фотографије. Аутора који, у појединим сегментима, досеже и ниво који се може сматрати врхунским дометом предратног српског журнализма.
Светозар Грдијан је рођен 1897. у Вировитици (Хрватска). У Београд се преселио после Великог рата. Оженио се Катицом Бенчић и у наредним годинама две породице, тако важне у историји српске фотографије, остају повезане чврстим личним и професионалним везама.
У Времену Грдијан ради као фоторепортер од друге половине двадесетих година. То је период у којем долази до промене визуелне форме дневне штампе. Фотографија постаје нови садржај који обогаћује понуђену информацију и непосредно утиче на број читалаца, тираж и конкурентност новина. У овим околностима и Светозар Грдијан брзо гради каријеру поузданог, технички образованог, динамичног фоторепортера, способног да одговори свим захтевима модерног журнализма.
Јула месеца 1941. године је уредник фотографије ратног Новог времена и остаје на том месту до хапшења, у пролеће 1944. Под недовољно јасним околностима и после више хапшења и саслушања од стране Гестапоа депортован је у концентрациони логор Дахау где је дочекао крај рата. У тек ослобођеном логору, 3. јула 1945. преминуо је од последица исцрпљености и болести.
Изложбу ће отворити Бранислава Јордановић, музејска саветница.
Отварање изложбе биће у петак, 16. јуна у 19 часова, у Збирци стране уметности у Новом Саду, у Дунавској 29.
Изложба ће бити постављена до краја месеца.